Wanita Ini Terpaksa Dibuang Rahim Akibat Pendarahan Teruk Selepas Bersalin.

0

Assalamualaikum

Tumpah darah atau dalam istilah perubatan post-partum hemorrhage (PPH) terjadi apabila seorang ibu yang baru bersalin mengalami pendarahan berlebihan daripada vagina, iaitu melebihi 500mls untuk ibu bersalin biasa dan melebihi 1000mls untuk ibu yang bersalin secara pembedahan ataupun mungkin kurang daripada jumlah itu tapi cukup untuk membuatkan tekanan darah ibu turun mendadak ataupun ibu mengalami renjatan (shock) akibat kekurangan darah.

Kes 1: 

Ibu 42 tahun, bersalin secara normal anak yang ke 6, hamil cukup bulan. Ibu tidak mempunyai masalah semasa mengandung dan semasa proses kelahiran bayi, walau bagaimanapun uri mengambil masa agak lama untuk dikeluarkan.

Ibu dibenarkan pulang ke rumah selepas 2 hari bersalin. Ibu mengalami darah nifas seperti biasa sehingga hari ke 6 selepas bersalin, ibu secara tiba-tiba mengalami tumpahan darah nifas yang berlebihan sehingga ibu pengsan dan tidak sedarkan diri. Ibu tersebut terus dikejarkan ke hospital.

Kes 2:

Seorang gadis 18 tahun, hamil anak luar nikah dan merahsiakan kehamilannya. Ibu muda ini tidak mempunyai pemeriksaan antenatal yang rapi kerana bimbang kehamilannya diketahui umum.

Ibu muda ini secara tiba-tiba mengalami sakit bersalin di rumah sewanya dan telah melahirkan bayi secara sendirian. Beliau kemudian memotong tali pusat bayi menggunakan gunting dan menarik keluar sendiri uri di mana sebahagian besar uri masih tertinggal di dalam rahim.

Disebabkan kebimbangan yang amat, beliau telah memberitahu teman lelakinya yang kemudiannya datang untuk membantunya. Pasangan muda ini masih takut untuk ke hospital sehingga 3 hari kemudiannya ibu muda ini mengalami tumpah darah nifas yang serius sehingga tidak sedarkan diri.

 

Kes 3 :

Ibu itu memang tidak mempunyai apa-apa masalah semasa mengandung, dan sudah tentu bagi ibu yang berisiko rendah, semua orang menjangkakan bahawa ibu akan selamat sepanjang mengandung dan semasa kelahiran.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya apabila selepas uri dikeluarkan, dan ketika ibu sedang berehat untuk menunggu giliran dihantar ke wad, tidak siapa menduga yang ibu mengalami pendarahan yang banyak dan tidak terkawal sehingga mengorbankan nyawa ibu.

Situasi seperti ini memang boleh berlaku walaupun agak jarang kerana biasanya ibu-ibu mempunyai faktor risiko tertentu untuk mengalami pendarahan yang banyak selepas bersalin dan keadaan ini dipanggil tumpah darah dalam masyarakat Malaysia.

PUNCA TUMPAH DARAH

Tumpah darah ini berlaku akibat kekenduran otot-otot rahim terutamanya di kalangan wanita yang terlalu kerap mengandung dan bersalin. Begitu juga dengan wanita yang telah lanjut usia ketika melahirkan anak.

Jika tumpah darah berlaku di kalangan wanita yang mengalami masalah kurang darah, sudah tentulah ketahanan badannya menjadi lemah. Keadaan ini boleh membawa maut. Ada banyak perkara yang menjadi punca kepada masalah kurang darah di kalangan wanita.

Antaranya ialah pemakanan tidak seimbang yang menyebabkan kekurangan kandungan vitamin dan zat khususnya besi. Masalah ini juga mungkin berlaku disebabkan oleh kehamilan dan kelahiran yang terlalu kerap dan tidak diatur dengan betul.

Untuk membina darah, seseorang itu perlukan sumber makanan yang kaya protein dan zat besi seperti hati, daging, ayam, ikan, limpa dan sayur. Sebaiknya sebelum hamil seseorang wanita mesti menentukan tahap darahnya menerusi ujian menyukat paras hemoglobin.

Wanita Ini Terpaksa Dibuang Rahim Akibat Pendarahan Teruk Selepas Bersalin.

tumpah darah lepas bersalin

“Rahim tak mengecut lepas uri dibuang.Doktor decide buang rahim sebab takde jalan lain untuk hentikan pendarahan. Tulah sedih, nak buat guana. Dia buat moleh dah, kena redha.

Sakit dalam dah kurang tak sampai seminggu. Luka jahit pun dah okey. KEring elok je, doktor tengok pun ok bila tengok kat jahitan.

Minum vivix seminggu boleh bangun dengan mudah. Biasa kalau nak bangun turun dari katil pun susah…”

Bagaimana Vivix Membantu Pemulihan Selepas Rahim Dibuang?

VIVIX adalah vitamin yang membantu wanita yang telah dibuang rahimnya untuk kekal cergas bertenaga. VIVIX merupakan vitamin yang membantu memberi tenaga kepada mitochondria iaitu penjana tenaga sel.

Apabila rahim dibuang, proses menopause akan berlaku dan kita perlukan cukup zat nutrisi untuk pastikan badan kita sendiri kuat melawan perubahan hormon yang mungkin mengalami perubahan secara mendadak.

VIVIX  tidak boleh kembalikan rahim yang telah dibuang tetapi vivix boleh memberikan wanita itu kembali cergas bertenaga, emosi stabil dan kembali ceria menghadapi kehidupan.

BAGAIMANA SAYA BOLEH DAPATKAN VIVIX SHAKLEE?

Cara 1 – Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.

Cara 2 – Sila hubungi Puan Zulaikha ditalian 018-3164133 untuk mendapatkan konsultasi tentang tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

order shaklee

 

Ibu kepada 3 superheroes, work happily at home mom. Memilih Shaklee sebagai lifetime bussiness dalam mencapai financial dan time freedom. Bekas pendidik, merupakan editor Kelab Ibu Ohsem dan founder at Official FB Page Ummu Ayyash Dot Com.

Leave A Reply

CommentLuv badge