5 AMALAN PENYEBAB DIABETES PADA USIA MUDA YANG ANDA LAKUKAN TANPA DISEDARI

0

MUDA-MUDA DAH ADA DIABETES

Masa muda adalah masa yang paling indah yang harus di nikmati dan masa muda hanya datang sekali dalam seumur hidup, di usia yang masih muda tentu saja banyak cita-cita atau keinginan yang ingin di capai dan impian untuk mendapatkan sesuatu dan hal itu memang wajar terjadi pada orang-orang yang masih berusia muda.

Tetapi bagaimana bila di usia yang masih muda anda sudah terkena penyakit yang berbahaya?

Tentunya masa muda anda tidak dapat di nikmati dengan baik dan anda tidak mampu bebas dalam melakukan perkara yang di suka kerana terhalang oleh sebuah penyakit.

Kencing manis atau diabetes adalah salah satu penyakit yang ketika ini banyak terjadi pada orang yang masih berusia muda, penyakit ini memang dulu banyak di alami oleh orang yang sudah berusia 45 tahun ke atas tetapi hakikatnya pada zaman ini ramai orang yang masih muda sudah mengalami gejala atau ciri-ciri penyakit diabetes.

Faktor gaya hidup yang tidak sihat adalah salah satu penyebab diabetes di usia muda kerana pada usia muda ini ramai anak muda yang tidak mempedulikan masalah kesihatan tubuhnya dengan amalan gaya hidup yang tidak sihat. Penyakit ini sebenarnya boleh di cegah dan banyak pencegahan yang dapat dilakukan sejak usia awal.

ANALOGI MUDAH BAGAIMANA DIABETES TERJADI

Mungkin ada ynag masih belum tahu, Diabetes ada 2 jenis :

Type 1 : Bila sel badan tak boleh menghasilkan insulin.

Type 2 : Bila sel badan tidak kenal insulin

Insulin ni umpama ‘kunci’ untuk membuka pintu kepada gula (glukos) nak masuk ke dalam sel kita. Sel kita memerlukan gula sebagai makanan dia.

Insulin akan kawal kadar kemasukan gula ke dalam sel. Bila sel dah cukup keperluan gulanya, insulin akan kunci pintu sel jadi gula tak boleh masuk lagi. Kalau kita makan lagi banyak gula.. Sel dah cukup gula dah, gula tu akan berada dalam darah. oleh itu makan berpada-pada jangan ikut nafsu.

Bagi pengidap diabetes Type 1, badan mereka memang tak boleh hasilkan insulin, ataupun insulin yang dihasilkan tak cukup. Umpama bilik ada 15 tapi kunci yang ada untuk 5 bilik je. 5 orang je boleh masuk, lagi 10 orang berlegar-legar kat luar.

Apa jadi bila kena berlegar di luar?

Penat, letih, pitam. Macam tulah bila gula tak boleh masuk dalam sel kita, tapi berlegar-legar dalam salur darah kita… ia jadi tak seimbang.

Yang Type 2 pulak terjadi bila bilik 15, kunci pun 15 tapi silap kunci. Patut nak buka bilik guna kunci bilik tapi dia pegi bagi kunci kereta… mana nak boleh buka. jadi, semua orang tak boleh masuk ke dalam bilik (gula tak boleh masuk ke dalam sel).

Keadaan-keadaan ni akan buat kadar gula dalam darah kita jadi tinggi ! Bila gula dalam darah tinggi, macam-macam masalah kesihatan akan berlaku, contohnya :-

– pandangan kabur
– gangguan berat badan
– jangkitan pada kulit
– luka lambat sembuh

5 AMALAN PENYEBAB DIABETES PADA USIA MUDA YANG ANDA LAKUKAN TANPA DISEDARI

Beberapa Penyebab Diabetes Di Usia Muda Adalah :

1# Suka makanan bergoreng

Salah satu makanan yang boleh meningkatkan risiko terkena diabetes adalah makanan bergoreng. Mesti anda semua pernah makan makanan bergorengkan? Penyebab diabetes di usia muda adalah disebabkan sering mengamalkan makanan bergoreng dan selain boleh meningkatkan risiko diabetes, ia juga akan mengakibatkan masalah kolestrol tinggi dalam badan.

 

2# Suka mengunyah

Rata-rata kita memang suka mengunyah kan. Kalau duk buat kerja kat opis tu, sambil-sambil mengunyah. Duk mengadap pc sambil mengunyah. Tengok tv sambil mengunyah. Selagi tangan tu boleh suap, memang mengunyah jela 😛 Kalau kunyah sayur buah je setiap masa takpe, kalau setiap kali kunyah tu jajan, popcorn manis, kuih muih, keropok, kerepek dan berbagai makanan tak berkhasiat, memang boleh jadi punca kita dapat diabetes.

 

3# Teh manis hari-hari

Dalam segelas teh manis boleh mencapai sehingga 300 kalori dan bila anda sering minum teh manis setiap hari, cuba bayangkan berapa jumlah kalori yang anda dapat dari minum HANYA satu gelas teh manis setiap hari. Ada seorang rakan kepada bonda saya, setiap pagi memang tak boleh missed teh susu, akibatnya sekarang terpaksa menanggung diabetes.

 

4# Jarang melakukan aktiviti /senaman

Mungkin faktor ini berkait dengan kesibukan anak muda sekarang sibuk dengan kerja-kerja sehingga tiada masa untuk diri sendiri, apatah lagi untuk melakukan senaman yang dapat membantu membakar lemak dan kalori bagi mencegah penyakit diabetes.

 

5# Sering Merokok

Kebiasaan yang dah jadi amalan. Merokok sangat tidak baik bagi kesihatan tubuh selain dapat menyebabkan penyakit diabetes, merokok juga boleh mengakibatkan penyakit lain seperti asma dan barah paru-paru.

BAGAIMANA NAK CEGAH DIABETES ?

  • Elakkan makanan yang berlemak tinggi.
  • Kawal pengambilan gula yang masuk ke dalam tubuh.
  • Hindari makanan dan minuman yang mengandung pemanis buatan.
  • Lakukan olahraga secara rutin minimum 3 kali seminggu.
  • Banyakkan pengambilan air masak dan kurangkan air manis.
  • Makan makanan yang berserat dan sihat seperti buah-buhan dan sayur-sayuran.(tapi buah dan sayur zaman sekarang pun dah banyak kena suntuk dan sembur bahan kimia bahaya)
  • Rehat yang cukup dan elakkan stress yang berlebihan.

1 TIP MUDAH, SELAMAT DAN SEMULAJADI UNTUK MENGATASI DIABETES DENGAN PANTAS

Saya ada 1 tip mudah, selamat dan semulajadi untuk bantu anda turunkan kadar gula dalam darah dengan pantas.

Memang ramai dah mencuba dan berpuashati dengan kesannya, sehingga terpaksa repeat order setiap bulan.

Hanya dengan sesudu Vivix setiap hari, akan membantu anda untuk mengatasi masalah diabetes yang anda hadapi. Bagaimana Vivix dapat membantu anda yang menghidap diabetes?

Cara 1 : Bantu Kurang Sindrom Resistansi Insulin

Antioksidan yang ada dalam vivix dapat baikpulih sel. Ia juga menjadi pelindung kepada sel tubuh.

Oleh itu, bila kita ambil secara konsisten, ia boleh bantu cegah sindrom metabolik disebabkan oleh kerosakan gen

Ia juga boleh kurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan kencing manis menjadi semakin parah.

Cara 2 : Bantu Kawal Kadar Kepekatan Gula Dalam Darah

Karbohidrat yang kita makan akan hasilkan tenaga. Jika berlebihan, kandungan gula dalam darah meningkat dan akan berisiko kena kencing manis.

Polifenol adalah bahan yang dihasilkan oleh anggur muscadine akan perlahan proses pencernaan dan cegah penyerapan karbohidrat dalam darah pada kadar yang cepat.

Anggur Muscadine adalah satu satu bahan dalam Vivix Shaklee yang dapat mencegah kandungan gula berlebihan dalam darah yang menyebabkan diabetes.

Cara 3 : Kurangkan Risiko Kerosakan Mata dan Cepatkan Proses Sembuh Luka

Kes yang paling ditakuti oleh pesakit kencing manis adalah risiko buta dan luka yang lambat sembuh. Luka yang lambat sembuh boleh menjadi parah sehingga kaki boleh dipotong.

Polifenol Anthocyanins yang terkandung di dalam Vivix bantu dalam menjaga dan memperbaiki penglihatan mata dan membantu menyembuhkan luka dalam kadar segera.

Cara 4 : Kurangkan Risiko Pembentukan Protein AGE.

Apabila gula dalam tubuh berlebihan ia berisiko untuk membentuk Protein AGE(advanced glycation end products) dan mengakibatkan sel tubuh mati, atherosclerotic dan risiko diabetes.

Salah satu objektif vivix adalah untuk bertindak sebagai tonik anti-penuaandengan memperlahan pembentukan protein AGE.

 

ANTARA TESTIMONI PENGGUNA VIVIX :

diabetes1

 

 

diabetes2

 

 

diabetes3

 

 

diabetes4

 

 

diabetes5

 

 

diabetes6

 

Anda hanya perlu laburkan RM 475 untuk sebotol Vivix ini.

Namun anda akan mendapat KEAHLIAN PERCUMA, CASH BONUS dan PENJIMATAN 5% dari harga ahli untuk pembelian bulan ini.

JIMAT hampir RM 250.

Bagaimana nak dapatkan?

Terus hubungi saya Zulaikha di talian 018-3164133 (whatsapp / mesej), anda akan mendapat cara pengambilan yang betul dan tip eksklusif dengan menjadi pelanggan istimewa saya.

Tiada yang lebih mahal dari sebuah kesihatan, anda sendiri tentukan =)

 

Salam Sayang,

Ummu ‘Ayyash | Zulaikha Ali (ID 1075383)
 018-3164133
 sakieenah@yahoo.com
Pengedar Shaklee Kawasan Muar
 Luar dari kawasan MUAR, boleh gunakan perkhidmatan POS LAJU/GDEX untuk penghantaran

 

Ibu kepada 3 superheroes, work happily at home mom. Memilih Shaklee sebagai lifetime bussiness dalam mencapai financial dan time freedom. Bekas pendidik, merupakan editor Kelab Ibu Ohsem dan founder at Official FB Page Ummu Ayyash Dot Com.

Leave A Reply

CommentLuv badge