7 Bahaya Penggunaan Botol Susu Yang Melebihi Tempoh Kepada Anak

9

Tengah bancuh susu anak, entah kenapa tiba-tiba teringat,

“Eh, berapa lama eh boleh tahan satu botol susu ni.. takkan la pulak selama-lamanya..”

Pernah tak terfikir benda yang sama?

Berapa lama jangka hayat botol susu anak kita tu?

Apa efek bahaya guna botol susu terlampau lama kepada anak?

Tahu tak?

botol susu bpa free selamat

 

Rupanya bahaya tau guna botol susu yang dah lebih 3 bulan. Tambah lagi yang dah banyak calar balar kat ahagian dalam botol tu. Calar-balar tu akan keluarkan toksid dan bahayakan kesihatan anak kita. Cuma kalau yang botol BPA Free tu paling maksimum pun 6 bulan je tahan.

Apa Itu Bisfenol A (Bisphenol A) — BPA

Bisfenol A (BPA) ni bahaya terhadap keluarga kita (bayi terutamanya).

Bisfenol A (BPA) adalah bahan kimia yang terdapat dalam plastik polikarbonat (polycarbonate) dan resin epoksi. Plastik polikarbonat yang jernih dan tahan lasak ini digunakan dalam pelbagai produk pengguna antaranya botol susu bayi, botol air mineral, bekas makanan dan juga dalam teether bayi.

Resin epoksi pula digunakan untuk menyaluti lapisan dalam hampir semua makanan dan minuman dalam tin.

Di antara label yang ada dibawah botol jika ia ada BPA

Jangka Hayat Susu Botol

Jika Botol susu yang ada BPA jangka hayatnya hanya 3 ke 6 bulan.

Manakala botol susu yang BPA FREE jangka hayatnya lebih panjang, namun sebaiknya tukar sekiranya berubah warna botol, banyak kesan calar dan sudah kekunig-kuningan.

Kesan BPA Terhadap Kesihatan Dan Bayi

BPA dari produk mengandungi bahan berbahaya ini dapat melarut resap ke dalam makanan atau minuman dan seterusnya memasuki badan.

Dos Bisfenol A yang rendah sekalipun dalam badan manusia boleh disalah anggap sebagai estrogen.

Estrogen adalah hormon yang mengawal perkembangan otak, sistem peranakan dan pertumbuhan janin. Keadaan ini boleh memberi kesan negatif terhadap kesihatan.

Janin dalam kandungan (ibu hamil jaga pemakanan anda) dan bayi adalah golongan yang paling berisiko jika terdedah dengan BPA ini kerana ia dikatakan mempengaruhi pembentukan otak dan perangai bayi.

Banyak kajian mengaitkan BPA dengan pelbagai masalah lain seperti :

  • Baligh awal
  • Kanser payudara
  • Kanser prostat
  • Penyakit jantung
  • Obesiti
  • Kencing manis
  • Dikatakan boleh menyongsangkan ciri-ciri jantina seseorang dan merosakkan kromosom.

Faktor Pengaruhi Larut Resap BPA ke dalam Makanan

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan larut resap ini berlaku dengan lebih banyak. Antaranya :

  • Kepanasan (api dan matahari)
  • Calar
  • Pendedahan terhadap sesetengah bahan kimia (termasuk sabun pencuci)

 

Pengkaji dari University of Cincinnati melaporkan, pendedahan terhadap air menggelegak menyebabkan botol polikarbonat melepaskan bisfenol A (BPA) sehingga 55 kali ganda lebih cepat berbanding ia terdedah kepada air sejuk atau air suam (air kosong).

 

Tip Mengelakkan BPA

Anda mungkin sukar untuk mengelakkan secara mutlak penggunaan produk yang mengandungi BPA ini, tetapi anda dapat mengurangkannya dengan mengamalkan langkah-langkah berikut:

☛ Jangan panaskan makanan atau minuman dalam plastik polikarbonat sama ada menggunakan ketuhar gelombang mikro atau pun direbus.

☛ Kurangkan pengambilan makanan dalam tin, pilih yang segar atau sejuk beku. Jika mahu yang segera, pilih dalam botol kaca. Seboleh mungkin, gunakan bekas makanan daripada porselin, kaca atau keluli tahan karat terutamanya untuk makanan atau minuman panas.

☛ Berikan permainan yang selamat untuk anak anda. Lihat kod plastik di bawah permainan. Kod 7 adalah polikarbonat (elakkan juga kod 3 kerana ia mengandungi toksin).

☛ Jika mahu membungkus sup atau air panas dari penjual makanan, bawa bekas makanan atau minuman anda sendiri. Jangan gunakan plastik!

☛ Jangan membiarkan air di dalam botol air mineral terjemur di dalam kereta, dan kemudian meminumnya.

Tips Elak BPA pada botol susu anak anda

☛ Gunakan botol susu daripada KACA atau STANLESS STEEL (tahan lama dan  tak perlu risau tentang BPA) atau boleh juga gunakan botol plastik yang bebas BPA (tapi perlu tukar dalam masa 3 bulan atau paling lama 6 bulan). Elakkan menggunakan botol polikarbonat.
☛ Jika anda menggunakan juga botol polikarbonat, pastikan ia tidak dijemur, tidak dipanaskan dan tidak dimasukkan air panas menggelegak ke dalamnya.
☛ Elakkan calar dengan menggunakan berus yang lembut daripada plastik dan span, bukan berus daripada dawai untuk membasuh botol susu bayi.
☛ Gunakan sabun yang sesuai dan selamat untuk mencuci botol anak anda.

 

Baca : Botol Susu Yang Selamat Dan Berkualiti

 

Bila Botol Anak Perlu Di Tukar Segera ?

1# Kesan Calar Pada Botol

Kesan calar dalam botol anak juga perlu diperhatikan,jika mempunyai banyak kesan calar, anda perlu menukarkan botol anak. Dibimbangi terdapat pembebasan toksik atau bahan kimia daripada plastik botol tersebut.

2# Sterilizer

Pengunaan sterilizer ini sebenarnya dapat mengurangkan jangka hayat botol ,contohnya jika botol boleh digunakan 6 bulan mungkin hanya boleh digunakan 4 bulan. Salah satu sebab adalah kerana ianya melibatkan penggunaan haba yang tinggi.
Pendedahan terhadap air yang menggelegak juga boleh menyebabkan botol polikarbonat melepaskan Bisphenaol A (BPA) dengan kadar lebih cepat berbanding terdedah kepada air sejuk atau air suam.

3# Warna Botol

Jika botol anak kelihatan kekuningan, ianya adalah tanda botol perlu ditukar. Lebih-lebih lagi sekiranya terdapat kesan calar di bahagian dalam botol.

4# Bau

Jika botol sudah berbau tidak nyaman walaupun kerapkali kali dibasuh, tukar botol kerana bau tidak menyenangkan boleh berpunca daripada kulat atau mikroorganisma di dalam botol.

5# Pengunaan Sabun Pencuci Botol

Penggunaan pencuci botol susu juga perlu di ambil kira. Mencuci dengan menggunakan sabun biasa ataupun sabun pencuci pinggan perlu dielakkan. Ianya bukan sahaja mengandungi bahan kimia menghakis, malah memberikan kesan bahaya kepada anak sekiranya sabun tidak dibilas dengan bersih.

Gunakan bahan pencuci yang bersifat organik.

Sekarang dah tau kan? Semoga perkongsian ni beri manfaat kepada ibu-ibu semua, buat pilihan yang tepat untuk kesihatan anak tersayang =)

 

Baca : Produk Botol Susu Yang Lebih Selamat Untuk Bayi

 

 

Salam Sayang,

Ummu ‘Ayyash | Zulaikha Ali 

 018-3164133
[wysija_form id=”1″]

Ibu kepada 3 superheroes, work happily at home mom. Memilih Shaklee sebagai lifetime bussiness dalam mencapai financial dan time freedom. Bekas pendidik, merupakan editor Kelab Ibu Ohsem dan founder at Official FB Page Ummu Ayyash Dot Com.

Discussion9 Comments

  1. Silicon baby bottle is 0%BPA even after long term use. Because Silicon is very SAFE for Human.
    Nowadays, Moms in USA, Europe, Japan, Korea select the Silicon Bottle from Plastic bottle.
    It is also cost effective because you don’t need to change the bottles every 6months like other plastic bottle.

    But be sure to check 100%silicon body for bottle. If some plastic part is still touched to milk then it is considered as normal plastic bottle. Look for 100% silicon body inside as well.

Leave A Reply

CommentLuv badge