Kanser : Bagaimana Ia Bermula Dan Merebak Di Dalam Badan Dengan Pantas

0

Kanser.

Satu perkataan yang digeruni setiap manusia, hadirnya yang tak pernah disedari oleh kita. Zaman yang kian maju, bertambah-tambah pula penghidap kanser, tidak kira usia, yang muda juga diancam ! Pernah tak terfikir, bagaimana kanser bermula? dari mana ia terjadi?

BADAN KITA TERDIRI DARI JUTAAN SEL

Setiap sistem dalam tubuh badan kita terdiri daripada binaan sel-sel yang kecil.

Setiap 3 minggu (21 hari), proses penggantian sel yang dinamakan Apoptopis berlaku untuk menggantikan sel-sel yang telah mati. Disinilah bermulanya kanser. ia berlaku apabila sel-sel yang sepatutnya mati tadi, tetapi tidak mati. Ia dinamakan sel rosak.

Pada asalnya, sel rosak ni memang tak merbahayapun. Tapi apa yang bahayanya bila sel-sel rosak ini juga melakukan proses menduplikasikan diri tanpa henti.

Lama kelamaan sel rosak ini akan membesar dan menjadi tumor (ketumbuhan didalam badan kita. Namun begitu, ketumbuhan masih boleh dikatakan masih selamat kerana ianya dapat dibuang melalui proses pembedahan.

Nak lagi jelas, boleh rujuk gambar di bawah :

 

Bagaimana-Kanser-Terjadi 1
Bagaimana kanser bermula

 

Sel-Rosak-Yang-Tak-Mati 2
Sel rosak yang tak mati

 

Sel-Rosak-Menduplikasi 3
Sel rosak menduplikasi

 

Sel-Rosak-Jadi-Banyak 4
Sel rosak menjadi banyak

 

PERMULAAN YANG BAHAYA

Keadaan akan mula membahayakan apabila sel-sel rosak ini bertambah dengan banyaknya dan dan mengganggu susunan tisu didalam badan. Apabila ia semakin membesar, kumpulan sel rosak ini juga memerlukan oksigen lalu menarik salur darah baru untuk terbentuk.

Dengan adanya salur darah yang bersambung dengan kumpulan sel rosak tersebut, maka bermulalah fasa yang berbahaya. Sel-sel yang rosak tersebut akan masuk ke dalam salur darah dan merebak ke kawasan-kawasan lain di dalam badan dan menyebabkan kanser.

 

Sel-Rosak-Membentuk-Tumor
Sel rosak membentuk tumor

 

 

Tumor-Membesar
Tumor membesar

 

Kanser-Merebak
Kanser merebak (Kredit : Cancer Research UK)

BAGAIMANA SEL BOLEH ROSAK ?

Banyak sebab yang boleh menyumbang kepada sel rosak, antaranya :

  • Merokok
  • Diet yang tidak Seimbang
  • Gaya Hidup Tak Sihat
  • Sinaran Matahari
  • Radikal Bebas
  • Pencemaran
  • Genetik
  • Dan banyak lagi

 

Walaupun anda tidak merokok, ada banyak lagi sebab lain yang boleh menyumbang kepada sel rosak.

Ingat, sel rosak tidak semestinya berbahaya namun keadaan berterusan mungkin menyebabkan keadaan bertukar kepada merbahaya.

Radikal bebas contohnya, hadir dari persekitaran seperti pencemaran udara dan air dan sebagainya. Hampir mustahil untuk kita mengelakkan radikal bebas ini, kan?

Oleh itu, anda perlu makan makanan yang tinggi anti-oksida (oren dll) atau ambil suplemen yang berfungsi melawan radikal bebas seperti Vitamin E, Vitamin C dan Vivix.

SERANGAN KANSER TAK MENGIRA UMUR

Kalau dulu jarang-jarang kita dengar orang kena penyakit kanser ni. Tapi zaman sekarang, muda-muda pun dah diuji dengan kanser. MashaAllah. Umur bukan lagi faktor untuk risiko mendapat penyakit kronik.

Sesiapapun terdedah kepada penyakit berbahaya sekarang ini. Oleh sebab itu sebaiknya kita menjaga seawal yang boleh perkara yang menymbang kepada berlakunya kanser dan penyakit kronik.

Ada satu kes berlaku, pesakit menghidap kanser payudara stage 2. Namun setelah beliau menjalani kemoterapi, dengan takdir Allah kemoterapi tersebut langsung tidak mematikan sel-sel kanser yang ada dalam badan. Beliau kemudiannya meninggal dunia.

BAGAIMANA CARA MERAWAT KANSER ?

Antara cara rawatan kanser yang paling popular ialah kemoterapi. Objektif utama kemoterapi adalah untuk membunuh sel kanser. Tapi oleh kerana ianya dibuat ke atas satu badan, sel badan yang sihat juga akan terkena tempias.

Sebab itulah pesakit yang telah menjalani kemoterapi akan kehilangan rambut yang banyak, susut berat badan dan muka nampak seperti hilang seri. Ubat yang dimakan selepas rawatan kemoterapi juga mempunyai pelbagai side effect.

Sesetengah kemoterapi boleh menyebabkan cacat kekal kepada hati, jantung, buah pinggang atau sistem peranakan pesakit.

Disebabkan ketidak-pastian ini lah ramai yang gerun bila mendengar perlu menjalani rawatan kemoterapi.

Alhamdulillah dengan kajian klinikal yang berterusan dan penemuan sebatian baru, terdapat pelbagai rawatan alternatif dan suplemen yang boleh diambil untuk membantu merawat kanser seperti Vivix.

 

Bagaimana Vivix bertindak membantu mengatasi masalah kanser?

Vivix mengandungi resveratrol iaitu bertindak memperbaiki DNA dalam tubuh badan. Oleh itu Vivix membantu pembentukan semula sel-sel yang telah rosak akibat kanser.

Apabila sel telah dibetulkan, sel-sel itu akan mati dengan sendirinya (apoptosis) dan sel kanser akan berkurangan sehingga terus hilang buat selama-lamanya. Itulah cara Vivix mengatasi masalah kanser.

Selain membantu atasi masalah kanser, Vivix juga mampu merawat luka dan tisu yang rosak akibat dari pembedahan, kimoterapi, radioterapi dan sebagainya.

Vivix juga bertindak menguatkan sistem ketahanan tubuh untuk melawan sel-sel kanser dari terus merebak dan membantu pesakit meredakan kesan sampingan akibat rawatan kanser.

 

TESTIMONI :

kanser kelenjar

 

kanser ovari

 

kanser paru-paru

 

ubat kanser

 

Vivix ni halalan toyyiba. Lulusan KKM lagi. Mak, ayah dan kami suami isteri pun amalkan Vivix ni, alhamdulillah. Mak dan ayah paling hepi sebab badan rasa ringan, sendi pun ok, takde sakit. Badan bertenaga. Syukur dapat tengok senyuman mereka lagi. Kalau anda juga hadapi masalah yang sama dan nak cuba ikhtiar dengan suplemen semulajadi ni, boleh terus whatsapp Zulaikha di talian 018-3164133 sekarang.

Kebetulan bulan ni ada diskaun untuk TwinPack, banyak kelebihan kalau ambil set ni. Apa dia? Mehla contact, kita sembang dulu na. Jangan berkira dan bertangguh untuk kesihatan. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada guna.

Semoga Allah memberikan kita kesihatan terbaik untuk kita terus beribadah kepada Dia.

Sihat itu Kaya !

 

Salam Sayang,

Ummu ‘Ayyash | Zulaikha Ali (ID 1075383)
 018-3164133
 sakieenah@yahoo.com
Pengedar Shaklee Kawasan Muar
 Luar dari kawasan MUAR, boleh gunakan perkhidmatan POS LAJU/GDEX untuk penghantaran

Ibu kepada 3 superheroes, work happily at home mom. Memilih Shaklee sebagai lifetime bussiness dalam mencapai financial dan time freedom. Bekas pendidik, merupakan editor Kelab Ibu Ohsem dan founder at Official FB Page Ummu Ayyash Dot Com.

Leave A Reply

CommentLuv badge